Jak se dělá knížka?
Jak se dělá knížka?
V nakladatelství HOST vyšla zajímavá kniha – Velké knižní dobrodružství aneb Jak se dělá knížka nejen pro děti od desíti let. Pokud vás zajímá, jak kniha vzniká a komu všemu musí projít rukama, než se dostane ke čtenáři, tak sáhněte po této knížce. Fascinující svět knih. Proplujete do duše knihy. Každá je žánrově jiná, ale práce na ní je náročná, přitom okouzlující. Nahlédněte spisovateli do pracovny, redaktorce do kanceláře nebo ateliéru ilustrátorky, do počítače grafika či se zúčastněte schůzky obchodních zástupců nakladatelství. Jak probíhá práce tiskaře a co přesně dělá za práci knihkupec či knihovník? A co taková literární kritička? Jedno je však jisté, kdyby neexistovali čtenáři, žádná kniha by nebyla. Čtenářům zdar!
U samého zrodu knihy stojí autor/ka. Je to někdo, kdo i třeba celé roky bádá, a tak kniha je potom výsledkem jeho hlubokého zájmu o dané téma. Někdy může nápad přijít sám jako blesk z čistého nebe. Například taková Rowlingová dostala nápad na román o kouzelnickém učni Harry Potterovi během cestování vlakem.
Někteří autoři se schovávají za pseudonymem. Chtějí si tak chránit soukromí. Jakmile se autor rozhodne poslat rukopis do nakladatelství, přichází na řadu redaktorka. Do nakladatelství chodí denně mnoho rukopisů od lidí, kteří doufají, že jim knihu vydají. Pokud se na vás usměje štěstí, neznamená to, že rukopis vyjde v takové podobě, v jaké jste jej zaslali. Rukopis je někdy nutné ještě přepracovat.
Stejně důležitá je ilustrátorka – a to nejen u dětských knih. Dává knize duši, je rovnocennou autorkou knihy jako autorka. Grafik neboli designér navrhuje, jak kniha bude vypadat. Musí vybrat písmo, jeho velikost, hustotu řádků… Obchodní zástupkyně ukazuje knihy, které dané nakladatelství plánuje vydat a snaží se knihu ukázat v co nejlepším světle. Marketingové pracovníci připravují a domlouvají reklamu, aby se kniha dostala co nejvíce v podvědomí čtenáře.
I taková tiskařka má důležité poslání. Jakmile je kniha hotová v elektronické podobě, posílá ji nakladatelství do tiskárny. Tam tiskařka překontroluje všechna data. Hlídá technické vlastnosti, jako například tloušťku linek nebo kvalitu obrázků. Knihkupec se zajímá o knihy, které mají vyjít a měl by mít přehled, aby dokázal čtenářům co nejlépe poradit. I literární kritička musí hodně číst, aby dokázala knihu zhodnotit. I v neposlední řadě je důležitý i knihovník, který také radí čtenářům při výběru knížky.
Zajímavostí je, že Česká republika má nejhustší síť veřejných knihoven v poměru k počtu obyvatel. Na jednu knihovnu u nás připadá 1682 obyvatel. V českých zemích vznikla rozsáhlá síť knihoven už za národního obrození, ale největší rozkvět zažily obecní knihovny po vyhlášení samostatného Československa – oporou jim byl knihovnický zákon z roku 1919.
A pak jsou tu samotní čtenáři. Čtení nás neudělá jen chytřejšími, ale také laskavějšími. Studie provedená na Kingstonské univerzitě v Londýně ukazuje, že lidé, kteří hodně čtou, jsou empatičtější.
Nejvzácnější českou knihou je Vyšehradský kodex. Jde o nejstarší rukopis v Česku a jeho hodnota se odhaduje na jednu miliardu korun. Samozřejmě, že není na prodej.
Tato kniha je určena pro děti od deseti let, ale potěší každého, kdo se zajímá o dané téma. Samotnou mě kniha moc oslovila, protože se snažím o vlastní tvorbu pohádek. Jednou bych se chtěla stát dětskou spisovatelkou. Takže mi krásně přiblížila veškerou práci v nakladatelství. Je to úchvatné, jak se rodí kniha… Za mě vřele doporučuji.
Knihu Velké knižní dobrodružství aneb Jak se dělá knížka si můžete zakoupit zde: www.knihcentrum.cz.
Jitka Ježková